آلرژی و بارداری

آلرژی و بارداری ، آلرژی بارداری ، حساسیت و آلرژی در بارداری ، علائم آلرژی در بارداری ،آلرژی بارداری،آلرژی در بارداری،آلرژی دوران بارداری،آلرژی در بارداری خطرناک است،آلرژی پوستی در بارداری،حساسیت و آبریزش بینی در بارداری

آلرژی و بارداری ، آلرژی بارداری ، حساسیت و آلرژی در بارداری ، علائم آلرژی در بارداری 

حساسیت و آلرژی در بارداری

یکی از چیزهایی که همواره در بارداری با آن مواجه هستیم این است که  اغلب زنان در طول دوران بارداری دچار گرفتگی بینی می شوند. گرفتگی بینی معمولا در سه ماهه دوم بارداری و بر اثر سطح بالای هورمون های استروژن و پروژسترون که جریان خون را در سراسر بدن، از جمله بینی، افزایش می دهند ایجاد می شود. در این هنگام غشاهای مخاطی متورم و نرم می شوند و به دنبال آن دچار گرفتگی بینی می شوید که در آلرژی و سرماخوردگی هم اتفاق می افتد و باعث خون دماغ و آبریزش از عقب بینی می شود، در نتیجه سرفه می کنید یا حتی ممکن است در شب حالت تهوع پیدا کنید.اما چگونه می توان تفاوت بین آلرژی و گرفتگی بینی در دوران بارداری را تشخیص داد؟ اگر دچار آلرژی هستید به احتمال زیاد علائمی بیشتر از آنچه در بالا گفته شد (عطسه، خارش چشم و غیره) را به همراه گرفتگی بینی و سرفه تجربه می کنید. اگر خارش قابل توجه و عطسه ندارید ممکن است ناراحتی شما بر اثر گرفتگی بینی مربوط به هورمون ها در بارداری باشد. اگر از علت علائم مطمئن نیستید با پزشک تان در این باره مشورت کنید.در این مطلب از سایت جسارت به آلرژی و بارداری می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.درمان آلرژی فصلی را هم می توانید در این سایت مطالعه نمایید

آلرژی فصلی در بارداری

توجه داشته باشید که آلرژی فصلی در بارداری با علائم آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه، خارش پوست، خارش چشم و در برخی موارد علائمی شبیه به خس خس سینه در بیماری آسم همراه است. خوردن قرص آلرژی در بارداری، مصرف آنتی هیستامین (Antihistamine) در بارداری و درمان دارویی حساسیت فصلی در بارداری باید تحت نظر پزشک باشد. دلیل اصلی آلرژی فصلی گرده ها، قارچ ها و هاگ هایی هستند که در فصل بهار و پاییز توسط باد جابجا می شوند و در هوای مرطوب حاصل از باران بهاری، در خارج و داخل خانه رشد می کنند. این علائم در اواخر تابستان و پاییز، زمانیکه علف ها و گیاهان در رشد هستند، شدت می یابند.

آلرژی و بارداری

درمان انواع آلرژی با تشخیص نوع حساسیت آن بسیار ساده است و اکثر داروهایی که برای انواع آلرژی تجویز می شوند تنها آرام بخش و ضد التهاب است و زنان باردار نمی توانند از آن ها استفاده کنند.برخی از آلرژی های فصلی هستند که با علائمی شامل آبریزش بینی، عطسه قرمزی چشم همراه است و شدت این علایم در برخی افراد به ویژه در زنان باردار شدیدتر است که سیستم ایمنی افراد نیز در مقایسه با یکدیگر متفاوت است. تنها راه تقویت سیستم ایمنی در دوران بارداری مصرف مواد غذایی مانند آنتی اکسیدان همچون ویتامین Cو E است که موجب تقویت بدن میشود.

قرص آنتی هیستامین برای آلرژی و بارداری

خوردن قرص آنتی هیستامین دکونژستانت (Antihistamine Decongestant) یا مصرف هر داروی ضد احتقانی که حاوی ماده ای بنام پسودوافدرین (pseudoephedrine) است، در بارداری توصیه نمی‌شود و به ویژه طی سه ماهه اول بارداری باید از مصرف آن پرهیز شود. از آنجایی که این ماده باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود، بنابراین می‌تواند جریان خون به جفت را محدود سازد و در نتیجه اکسیژن رسانی به جنین با مشکل روبرو می شود. اگر پیش از بارداری برای کنترل اگزما یا آلرژی ورم غشاء مخاطی بینی (allergic rhinitis) بدون نسخه یا با تجویز پزشک از قرص آنتی‌هیستامین (Antihistamine) استفاده می‌کردید، اکنون نیز در دوران بارداری می‌توانید با محدود کردن آن به میزان یک عدد قرص آنتی هیستامین (Antihistamine) در روز، استفاده از آن را ادامه دهید. اسپری بینی (نمکین و استروئید) و پماد استروئید (Steroid) در دوران بارداری ایمن هستند، اما برای اطمینان، پیش از مصرف هرگونه دارویی با پزشکتان مشورت کنید.

درمان آلرژی در بارداری

اگر حساسیت باعث ایجاد اختلال در خورد و خوراک و خواب شما شده باشد، بهتر است با پزشک خود در خصوص مصرف دارو مشورت نمایید. اگرچه بهتر است از مصرف داروهای غیرضروری در سه ماه اول بارداری بپرهیزید. اما بیشتر داروهای حساسیت در 6 ماه آخر بارداری مجاز می باشند.استفاده از اسپری بینی باعث می شود گرفتگی بینی شما بهتر شود و به فرزند شما نیز آسیبی نمی رساند. پزشک ممکن است به شما آنتی هیستامین یا قرص های گرفتگی بینی پیشنهاد دهد. قرص Chlor-Trimeton یکی از آنتی هیستامین های مجاز است اما باعث خواب آلودگی می شود. آنتی هیستامین هایی مثل کلاریتین و زیرتک برای زنان باردار مناسب هستند و بدون تجویز پزشک قابل خریداری می باشند.بیشتر پزشک ها مصرف آفرین (اسپری بینی) را توصیه می کنند. اگر مقدار کمی از دارو جذب سیستم شما شود نتیجه ای مطلوب را به دنبال دارد. اسپری دیگر NasalCrom نیز مشابه استروئید بینی Nasacort مجاز می باشد.اگر در حال حاضر از قرص های حساسیت استفاده می کنید، آن ها را ادامه بدهید. زیرا بهتر است در طول بارداری قرص حساسیت جدیدی را امتحان نکنید. قرص جدید احتمال واکنش های جدی به حساسیت را بالا می برد.

درمان آلرژی و بارداری با طب سنتی

می‌توانید برای کاهش سوزش و خارش بینی، عصر و شب روی پیشانی و بینی روغن بنفشه (با پایه روغن بادام) بمالید. چکاندن روغن بنفشه در بینی هم می‌تواند موثر باشد چون بنفشه یک ضد التهاب موضعی است.

درمان گیاهی آلرژی در دوران بارداری

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، متخصص فارماکوگنوزی نیز می گوید: «در دوران بارداری به دلیل حساسیت هایی که وجود دارد نمی توان بدون محدودیت از گیاهان دارویی استفاده کرد. به همین خاطر مصرف برخی گیاهان دارویی که در درمان آلرژی موثرند، برای خانم های باردار توصیه نمی شود. به عنوان مثال دارچین با اینکه یک ضدآلرژی خوب است ولی ممکن است گاهی در برخی افراد حساسیت ایجاد کند.انگور، زردچوبه و اکالیپتوس هم خاصیت ضدآلرژی دارند اما از آنجا که ممکن است برای برخی افراد ایجاد حساسیت کنند مصرفشان در دوران بارداری توصیه نمی شود. آلرژی ممکن است به شکل های مختلف مانند عطسه، سرفه، خارش پوست و یا تنگی نفس بروز کند.در بین داروها و مواد طبیعی که در رفع آلرژی و به ویژه تنگی نفس موثرند روغن نعناع بهترین ترکیب ضداحتقان است. مصرف نعناع به عنوان یک گیاه خوراکی برای همه افراد ایمن است. (درصد کمی از افراد ممکن است به گیاه نعناع حساسیت داشته باشند که شیوع این مشکل بسیار کم است.) بنابراین می توان گفت روغن نعناع در بیشتر افراد هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و در طول دوران بارداری می توان از آن استفاده کرد.

آزمایش تشخیص آلرژی در دوران بارداری

اگر علائم حساسیت را مشاهده می کنید اما نمی دانید چه عاملی باعث حساسیت می شود، انجام آزمایش حساسیت به درمان شما کمک زیادی می کند.در اینجا نکاتی برای انجام آزمایش حساسیت در طول بارداری ذکر شده است:آزمایش (RAST) برای مادر و جنین مجاز است. به گفته سخنگوی انجمن حساسیت و تنگی نفس امریکا این آزمایش در بیرون بدن انجام می شود و هیچ گونه احتمال واکنش حساسیت وجود ندارد. در این آزمایش مقداری خون از شما گرفته می شود. با استفاده از این نمونه، کلینیک 20 نوع ماده حساسیت زا را بررسی می کنند و پس از چند روز نتیجه آزمایش به شما اعلام می شود.با استفاده از یک سوزن نازک خراش هایی سطحی بر روی بازو ایجاد می شود و مواد حساسیت زا بر روی خراش ها قرار می گیرند. اگر به ماده ای حساسیت داشته باشید، محل آزمون قرمز می شود و ورم می کند. این آزمایش برای زنان باردار مجاز است اما احتمال واکنش هایی از قبیل کهیر، تنگی نفس یا بسته شدن گلو وجود دارد. به همین دلیل بیشتر پزشکان این آزمون را بر روی زنان باردار انجام نمی دهند.

پیشگیری از آلرژی و بارداری

بهترین روش برای پیشگیری و درمان حساسیت و آلرژی‌ در دوران بارداری، دوری از مواد آلرژی‌زاست، مثل گرد و غبار خانه، قارچ‌ها، موی حیوانات و گرده گل‌ها. همچنین باید از افراد سیگاری دوری کنید، البته نه فقط به علت آلرژی‌، بلکه به سبب دود دست دوم که برای شما و به ویژه فرزندتان بسیار مضر است.اما از آنجایی‌که نمی‌توانید خود را برای نه ماه در قفسی شیشه‌ای حبس کنید، مطمئناً با کاهش مواد آلرژی زا در محیط منزل‌تان می‌توانید این شرایط را مهیا کنید.برای مثال کنه های موجود در گرد غبار خانه، از تغییر دمای خانه متنفر هستند، بنابراین اگر تشک و بالش‌های خود را زیر نور خورشید بگذارید یا ملحفه ها را در آب گرم بشویید، می‌توانید آنها را از بین ببرید. فراموش‌ نکنید که تمامی تشک‌های خود را با پوششی در برابر کنه گرد و غبار محافظت کنید، بالشی مخصوص افراد آلرژیک تهیه کرده و اسپری مایتِ غبار خانه بخرید.اگر رطوبت و قارچ سیاه، موجب آلرژی شما می شود، باید هوای منزل خود را به خوبی تهویه کنید و طی دوره بارداری، رطوبت داخلی منزل را کاهش دهید. همچنین منزل خود را برای احتمال وجود قارچ جستجو کرده و آنرا با ماده سفید‌کننده (بلیچ) پاک کنید. این کار آلرژی شما را از بین نمی‌برد، اما ممکن است حال شما را بهبود بخشد و بتواند شما را از دوره بارداری‌تان به سلامت عبور دهد.

بیشتر بخوانید : آلرژی بینی ♥ علائم آلرژی ♥ آلرژی چشمیسرفه های آلرژیک آلرژی به گربه