درد حدقه چشم

درد حدقه چشم ,درد حدقه چشم راست,درد حدقه چشم چپ,درد پشت حدقه چشم,درد حدقه ی چشم,دلیل درد حدقه چشم,درد گرفتن حدقه چشم,درد در حدقه چشم,درمان درد حدقه چشم,درد دور حدقه چشم,علت درد حدقه چشم راست

درد حدقه چشم

توضیحاتی در مورد درد حدقه چشم

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی در پشت کاسه چشم و یا در زیر ابرو احساس درد کرده باشید. احساس درد پشت کاسه چشم و یا زیر ابرو دلایل مختلفی را شامل می شود. در صورت مشاهده اینگونه درد ها لازم است تا بلافاصله از علت آن آگاهی کسب کنید؛ زیرا این درد ها می توانند از جمله علائم خطرناک اتبلا به برخی بیماری ها باشند. علت درد در ناحیه پشت چشم (کاسه چشم) چیست؟درد چشم به ندرت، علامت تظاهرکننده خونریزی ساب‌دورال، اپیدورال، ساب آراکنوئید یا داخل مغزی است و توسط گیرنده‌های درد موجود در شریان‌هایی ایجاد می‌شود که توسط شاخه افتالمیک عصب تری‌ژمینال، عصب‌دهی می‌شوند. در بیمارانی که دچار سکته شریان مغزی داخلی یا میانی شده‌اند، حدود 25 دچار درد حدقه چشم یا پیشانی در سمت انفارکتوس هستند. هر گونه بیماری شریان کاروتید (نظیر التهاب، آمبولی، ترومبوز، شکافت) می‌تواند منجر به علایم تک‌چشمی ‌شود و خبر از سکته مغزی قریب‌الوقوع دهد هر چند که درد چشمی ‌منفرد، تنها علامت آن نخواهد بود. سندرم هورنر نیز در سمت آسیب شریانی ممکن است رخ دهد. آرتریت سلول ژانت به صورت معمول با تندرنس روی شقیقه در بیماران بالای 50 سال تظاهر می‌یابد و غالبا با لنگش آرواره (jaw claudication) و دوبینی همراه است. ممکن است بیماران در نتیجه ایسکمی‌ اربیتال، دچار درد چشمی ‌و کاهش بینایی یا تاری دید شوند. افزایش سرعت رسوب گویچه‌های سرخ (بیشتر از mm/hr 50) یا سطح پروتئین C واکنشی، احتمال آرتریت سلول ژانت را افزایش می‌دهد. درمان اورژانسی پیش از تائید تشخیص شامل استروئید با دوز بالا نظیر پردنیزون با شروع 80-40 میلی‌گرم در روز است. در صورتی که این وضعیت درمان نشود، احتمال کاهش بینایی ناشی از درگیری شریان افتالمیک وجود دارد.

علت درد حدقه چشم

وجود التهاب یا تومور در ناحیه پشت چشم و در داخل حدقه چشم میتواند باعث بروز سردرد شود. کبودی در اطراف کاسه چشم با کوچکترین دلیل هم رخ میدهد چون گوشت در این ناحیه بسیار کم است.ورم و درد در زیرابرو میتواند از عوارض این کبودی هم باشد. میگرن را می توان از جمله دردناک ترین انواع سردرد ها برشمرد. اصولا درد های میگرنی ریشه ارثی دارند و از والدین به فرزندان منتقل می شوند. درد های میگرنی ابتدا در یک قسمت از سر شروع می شوند و به تدریج تمام سر را در بر می گیرند. متخصصین معتقدند ابتلا به میگرن می تواند از علل اصلی بروز درد در پشت کاسه چشم باشد که برای درمان و تسکین این درد می توانید مدتی با چشمان بسته در یک اتاق تاریک به سر ببرید. ابتلا به سرماخوردگی و یا آلرژی باعث بسته شدن سینوس ها میشود از اینرو فشار به سر وارد شده و زیرابروها دردناک میشود. فشار زیاد در جمجمه هم میتواند دلیل درد پشت کاسه چشم باشد. ازآنجاییکه جمجمه مانند یک ظرف سفت و سخت است , پدیده ای مانند تومورمغزی که باعث پر شدن این فضا میشود ,ایجاد فشار میکند.آبسه داخل جمجمه که در جمجمه عفونت ایجاد میکند میتواند سبب دردزیرابرو شود.

درد حدقه چشم و سینوزیت

سینوزیت به دوگونه است. یکی سینوزیت حاد که به دنبال بیماری های عفونی مثل سرماخوردگی عارض می شود و بسیار پر سر و صداست و با تب و درد شدید و … همراه است و دیگری سینوزیت مزمن که متأسفانه به نظر می رسد درصد زیادی از مردم کشور ما – بسیار فراتر از آمارهای رسمی – از آن رنج می برند. البته علائم ابتلا به سینوزیت بسیار گسترده تر است و تنها نمی توان به درد پشت کاسه چشم اکتفا کرد که پرداختن به این مطلب خود مستلزم مطلبی جدا و مفصل است.

درد حدقه چشم و سردرد خوشه ای

یکی از شایع ترین علل درد زیرابرو و پشت کاسه چشم, سردرد خوشه ای است که به عنوان سردرد چکشی هم شناخته میشود.این نوع سردرد,با درد شدید همراه است که چندبار درروز تکرار شده و هفته ها و ماهها طول میکشد ,متوقف شده و دوباره تکرار میشود.سردرد خوشه ای معمولا در مردها و در میانسالی دیده میشود.دلیل دقیق سردردخوشه ای مشخص نیست با اینحال دانشمندان حدس میزنند به تنظیم نامناسب هیستامین و سروتونین مربوط باشد.از عوامل محرک این سردردها میتوان از الکل , نور شدید, کار زیاد,گرما,سیگار و دارو نام برد.

التهاب عصب بینایی و درد حدقه چشم

التهاب عصب بینایی علاوه بر آنکه باعث تاری دید میشود می تواند با درد چشم و سردرد ( بویژه در ناحیه پشت چشم ) همراه باشد. در افراد مبتلا به التهاب عصب بینایی معمولاً حرکت دادن چشم باعث بدتر شدن درد میگردد. علت درد در ناحیه پشت چشم (کاسه چشم) چیست؟

درد حدقه چشم و زونای چشمی

این عارضه یک بیماری ویروسی است که بر اثر فعال شدن ویروس آبله مرغان در اعصاب حسی چشم اتفاق میافتد. علامت مشخصه زونا بروز ثبورات ریز پوستی بصورت آبدانههای کوچک در یک زمینه ارغوانی و بنفش است که با درد شدید همراه است. معمولاً درد یکی دو روز قبل از ظاهر شدن ثبورات جلدی شروع میشود و تا مدتی پس از بروز دانهها ادامه پیدا میکند. البته در بعضی افراد ممکن است درد ناشی از زونا حالت مزمن پیدا کند و تا ماهها پس از بیماری فرد احساس درد داشته باشد در صورتیکه زونای چشمی علاوه بر درگیری پوست اطراف چشم ، بافتهای داخل چشم را نیز درگیر کرده باشد التهاب داخل چشمی ( یووئیت ) نیز باعث بدتر شدن سردرد فرد مبتلا میگردد.

درد حدقه چشم و ناحیه صورت

گاهی اوقات دردهای ناحیه صورت ممکن است با درد چشم اشتباه شود. مثلاً درگیری اعصاب حسی صورت ، بیماری های سینوس ها و ناراحتی دندان ها و فک فوقانی گاهی ممکن است با درد چشم اشتباه شود.

درد حدقه چشم و سردردهای تنشی

سردردهای تنشی معمولا در اطراف چشم روی داده و باعث ناآرامی میشوند.در این درد,فرد احساس میکند سرش فشرده میشود.دلیل این نوع سردرد هم هنوز مشخص نیست و استرس ,کم خوابی وشروع سرماخوردگی میتواند از محرک های آن باشد.

عفونت و درد حدقه چشم

یکی از اصلی ترین علل بروز درد پشت کاسه چشم ابتلا به عفونت هایی در چشم و یا اطزاف آن است. همانگونه که درد ابتدای مطلب گفته شد بروز اختلال در سینوس ها و به ویژه عفونت در آنها می تواند از علل اصلی احساس درد در پشت کاسه چشم باشد زیرا تعدادبسیار زیادی از سینوس ها در اطراف چشم متمرکز شده اند و بروز عفونت در این ناحیه می تواند سبب درد پشت کاسه چشم شود.

درد حدقه چشم

با وجود این که درد چشم غالبا همراه با قرمزی یا التهاب ملتحمه است، درد در چشمی که فاقد این علائم است نیز ممکن است رخ دهد. درد در چشم آرام می‌تواند اولین نشانه یک بیماری تهدید‌کننده بینایی، بیماری خوش‌خیم چشمی یا بیماری غیرچشمی باشد. گلوکوم حاد زاویه بسته، یک بیماری اورژانسی تهدیدکننده بینایی است که نیازمند درمان و ارجاع فوری به چشم پزشک است… با وجود این که اغلب بیماری‌های غیرچشمی که ایجاد درد در چشم می‌کنند نیازمند درمان فوری نیستند، آرتریت سلول ژانت (تمپورال) به درمان فوری با کورتیکواستروئید نیاز دارد. سایر بیماری‌های عروقی از قبیل بیماری شریان کاروتید، ترومبوز سینوس کاورنوس و حمله ایسکمیک گذرا(TIA) یا سکته مغزی به ندرت منجر به ایجاد درد چشم می‌شوند ولی باید آنها را نیز مد نظر داشت. درد ممکن است از سینوس‌ها یا بیماری‌های عصبی نظیر نورالژی تری‌ژمینال، میگرن و سردردهای خوشه‌ای و افزایش فشار داخل جمجمه‌ای نیز ناشی شود. تشخیص‌های افتراقی درد چشم در یک چشم آرام، گسترده است و نگرش نظام‌مند و همه‌جانبه به آن را ضروری می‌سازد. درد در چشم فاقد قرمزی یا التهاب ملتحمه (چشم آرام) ناشایع است ولی می‌تواند تظاهری از یک بیماری جدی باشد. هنگام تعیین اتیولوژی، پنج ناحیه آناتومیک را باید مدنظر داشت: چشم، حدقه (اربیتال)، کرانیوم، اعصاب و عروق. گام اول تعیین این مساله است که آیا درد حقیقتا از چشم منشا می‌گیرد و به دلیل بیماری تهدیدکننده بینایی رخ داده است.ترومبوز سینوس کاورنوس با عفونت گسترش یابنده ایجاد می‌شود و می‌تواند از طریق تحریک عصب سوم مغزی، سایر اعصاب حرکتی چشمی ‌یا گاهی شاخه افتالمیک عصب تری‌ژمینال، منجر به ایجاد درد چشم شود. در صورت آغاز سریع تورم یک طرفه اطراف حدقه چشم، نورهراسی، کیموز، پروپتوز، سردرد یا فلج عصب مغزی باید به ترومبوز سینوس کاورنوس شک کرد. این وضعیت به‌طور معمول در مدت 48 ساعت به چشم مقابل نیز انتشار می‌یابد. سندرم تولوسا-هانت(2)، یک بیماری ایدیوپاتیک التهابی گرانولومایی سینوس کاورنوس است که منجر به درد چشم و صورت می‌شود. کلید تشخیص، رفع علایم ظرف 72 ساعت از آغاز درمان با کورتیکواستروئید است. سینوزیت پارانازال نیز می‌تواند در یک چشم آرام، ایجاد درد نماید. به طور کلاسیک، درد بیماری سینوس فرونتال به صورت منتشر در پیشانی، درد سینوس ماگزیلاری به گونه و حدقه تحتانی و درد سینوزیت اتموئید و اسفنوئید به حدقه چشم یا ورتکس استخوان جمجمه گسترش می‌یابد. سینوزیت اسفنوئید باید فورا به یک متخصص گوش و حلق و بینی یا جراح مغز و اعصاب ارجاع داده شود زیرا می‌تواند با بیماری خطرناک عصبی همراهی داشته باشد. 

دلایل درد حدقه چشم

دردهای تیر کشنده: گاهی فرد احساس میکند که چشمش تیر می کشد. این حالت معمولاً چند ثانیه طول می کشد و به سرعت از بین میرود. اگر این حالت زیاد تکرار نشود و مدت آن کوتاه باشد معمولاً علت خاصی نداشته و نیاز به بررسی و درمان ندارد؛ اما در صورتی که این حالت مرتباً تکرار شود یا با مشکلات چشمی یا عوارض عصبی دیگری همراه باشد ممکن است ناشی از تحت فشار قرار گرفتن اعصاب حسی توسط تودههای عروقی یا تومورها باشد که در این حالت بررسی برای یافتن علت عاضه و درصورت امکان درمان آن ضروری است. نور هراسی ( Photophobia): نور هراسی یا ترس از نور نوعی احساس مرتبط با درد است که در برخی از حالتهای چشمی رخ می دهد. در این حالت فرد احساس میکند که با نگاه کردن به نور دچار درد میشود به همین دلیل تمایل دارد که پلکها را در حالت نیمه بسته نگه دارد و در محیط نیمه تاریک قرار بگیرد. شایعترین علتهای نور هراسی بیماریهای قرنیه و التهابهای داخل چشمی ( یووئیت ) است. گاهی بیماریهای دیگر مثل میگرن ، مننژیت و و خونریزی داخل جمجمه نیز میتوانند نور هراسی ایجد کنند. سردردهای ناشی از آفتاب: وقتی کسی در معرض نور شدید آفتاب قرار گیرد مردمک چشمها تنگ میشود و فرد ناخودآگاه پلکها را تا جایی که امکان دارد تنگ میکند تا مقدار نور ورودی به چشم را محدود کند. انقباض مداوم مردمک و عضلات پلک میتواند باعث ایجاد سردرد ( بخصوص در ناحیه پیشانی ) شود. اگر همیشه پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب دچار سردرد می شوید شاید استفاده از عینک آفتابی و کلاه لبه دار بتواند به رفع سردردتان کمک کند. سردرد ناشی از قطرههای چشمی : بطور کلی مصرف قطرههای چشمی میتواند باعث سوزش و ناراحتی خفیف در اطراف چشمها شود؛ اما قطره پیلوکارپین که در برخی از بیماران مبتلا به گلوکوم مورد استفاده قرار میگیرد میتواند باعث ایجاد درد در ناحیه جلوی سر و بخصوص درد ابروها شود. البته معمولاً پس از چند بار مصرف قطره شدت درد کمتر میشود و فرد با دارو سازگار میشود. اما به هر حال در صورت ایجاد سردرد مقاوم یا درد مقاوم ابرو لازم است این قطره قطع و یا با داروی دیگری جایگزین شود.

آب سیاه و درد حدقه چشم

آب سیاه مربوط به افزایش فشاردر چشم است که باعث درد زیر ابرو و پشت کاسه چشم میشود.زمانی که فشار زیاد ,عصب های بینایی را تخریب کند, این درد ایجاد میشود و ممکن است فرد قادر به دیدن نباشد.البته دلیل آب سیاه هم هنوز معلوم نیست ,آب سیاه زاویه باز و آب سیاه زاویه بسته بخاطر عدم توانایی تراوش مایع درون چشم رخ میدهد وبطور پیوسته باعث افزایش فشار در چشم میشود.

بیماری های قرنیه و درد حدقه چشم

شایع‌ترین علل قرنیه‌ای درد چشم شامل عفونت‌ها، خراشیدگی‌ها و اجسام خارجی هستند. این بیماری‌ها به صورت تیپیک با قرمزی و التهاب ملتحمه همراهند. با این وجود بیمارانی که اجسام خارجی یا خراشیدگی‌های کوچک دارند ممکن است در ابتدا با درد چشم و التهاب ملتحمه مختصر مراجعه نمایند. کراتیت (التهاب قرنیه) می‌تواند به دلیل عصب‌گیری غنی قرنیه، منجر به درد شدید شود. عفونت‌های ویروسی (مانند ویروس هرپس سیمپلکس)، عفونت‌های باکتریایی، مواجهه با نور ماورای بنفش یا مواد شیمیایی و وضعیت‌های التهابی، همگی می‌توانند منجر به کراتیت شوند. درمان خراشیدگی‌های قرنیه به صورت تیپیک شامل ضددردهای خوراکی و آنتی‌بیوتیک‌های موضعی است و باید از پوشاندن روی قرنیه خودداری شود. در صورت شک به کراتیت، ارجاع فوری به چشم پزشک ضرورت دارد.

بیشتر بخوانید : دور بینی ♥ قوز قرنیه ♥ آب سیاه ♥ تیرگی دور چشمانحراف چشم